Matzer

Alsof het voorbij is (2013)

Alsof het voorbij is (2013)

De Nederlandse theaterbewerking van de bejubelde roman van Julian Barnes.

Matzer

Alsof het voorbij is (2013)

Alsof het voorbij is (2013)

De Nederlandse theaterbewerking van de bejubelde roman van Julian Barnes.

Matzer

Alsof het voorbij is (2013)

Alsof het voorbij is (2013)

De Nederlandse theaterbewerking van de bejubelde roman van Julian Barnes.

Matzer

Alsof het voorbij is (2013)

Alsof het voorbij is (2013)

De Nederlandse theaterbewerking van de bejubelde roman van Julian Barnes.

Matzer

Alsof het voorbij is (2013)

Alsof het voorbij is (2013)

De Nederlandse theaterbewerking van de bejubelde roman van Julian Barnes.

Alsof het voorbij is (2013)

Na eerdere succesvolle theaterbewerkingen als De eenzaamheid van de priemgetallen en Knielen op een bed violen bewerkte regisseur Madeleine Matzer nu ook de unaniem lovend ontvangen roman van de Engelse auteur Julian Barnes, waarmee hij zowel de Man Booker Prize als de Europese Literatuurprijs won.

De voorstelling wordt gespeeld door Marijn Klaver (o.a. De eenzaamheid van de priemgetallen) en Lidewij Mahler; de muziek is van de hand van Gouden Kalf-winnaar Helge Slikker. Voor de vormgeving van de voorstelling is MATZER een bijzondere samenwerking aangegaan met autonoom kunstenaar Maarten Baas (bekend van o.a. zijn collecties Clay en Smoke meubelen).

Alsof het voorbij is is de theaterbewerking van het gelijknamige en meerdere malen bekroonde boek van de Engelse auteur Julian Barnes. (‘Superieur gecomponeerde roman’ **** – de Volkskrant) Het stelt de ultieme vraag: wat is een leven waard? En scheert ondertussen langs andere pittige vragen als: Wat, van wat je je herinnert, is waar, en wat heeft zich gevormd naar een gewenst verleden? Hoofdpersoon Tony Webster stelt zelf: “Als we jong zijn verzinnen we verschillende toekomsten voor onszelf; en als we oud zijn verzinnen we verschillende verledens voor anderen.”

 

Wanneer Tony een brief van een notaris ontvangt, wordt hij aangezet te gaan graven in zijn eigen verleden. Dan wordt steeds duidelijker dat hij eerdere gebeurtenissen, die zijn leven verregaand beïnvloed hebben, nooit begrepen heeft. Hierdoor komt zijn ware verleden in golven op hem af, zoals de zee het water uit een te smalle riviermonding terug landinwaarts duwt. Dit dwingt hem tot een diepgaand gewetensonderzoek.

Tekst: Julian Barnes
Bewerking en regie: Madeleine Matzer
Spel: Marijn Klaver, Lidewij Mahler
Muziek: Helge Slikker
Vormgeving: Maarten Baas
Kostuumontwerp: Ilse Vermeulen

Theaterkrant.nl (***)
“Marijn Klaver neemt de zaal mee op reis…een knappe prestatie van de 33-jarige acteur. In nog geen twee uur transformeert Klaver van toneelspeler in een student met een existentiële crisis en uiteindelijk een weemoedige zestiger, die zijn jeugd als zand tussen zijn vingers ziet wegglippen. Zijn sensitieve spel wordt onderstreept door korte muziekstukken en een prachtig decor van designer Maarten Baas.”

Brabants Dagblad
“…Madeleine Matzer heeft er een nauwkeurige, heldere en rake bewerking van gemaakt. Marijn Klaver (Tony Webster) schakelt overtuigend van overmoedige puber naar ontgoochelde oudere…Lidewij Mahler geeft een bijna poëtisch tegenwicht.”

Trouw (***)
“…Een mooi theatraal beeld… De sfeer van een eerst nog ongerept verleden is gevangen in een met witte stoflakens toegedekte vormgeving (Maarten Baas). Brokjes herinnering worden speels verbeeld via schimmenspel, dia’s of microfoongeluiden.”

Omroep Brabant
“…Webster, gespeeld door Marijn Klaver, trekt het publiek heel rustig en beheerst de voorstelling in.. De kijker heeft de tijd om zich te identificeren met leuke, jonge mensen die hun leven opbouwen. Knap want des te harder komt later de klap. (…)
‘Alsof het voorbij is’ is een mooie theaterbelevenis. En dat mooi is ook letterlijk bedoeld. Het decor van vormgever Maarten Baas – waar soms met schimmen de vaagheid ven herinneringen wordt onderstreept – is verzorgd tot in de puntjes…”

Tirade.nu
“…De voorstelling wordt gedragen door genoemde Marijn Klaver. Door de ironische distantie die de acteur betracht – of die zijn personage tot de wereld betracht en die Klaver als acteur tot zijn rol en zijn publiek lijkt te betrachten – doet hij soms denken aan de jonge Jacob Derwig.”

“Een van de mooiste van Matzer. Mooie taal, prachtige regie, superrol van Marijn Klaver. Bijna twee uur op het puntje van mijn stoel.”

“wat een mooie toneelvoorstelling was ‘t! …Knap hoe de muziek letterlijk meespeelt, en hoe humor ook een plaats heeft gekregen. Kortom, een mooie avond in een uitverkocht theater.”

“Bijzonder GOED!!! Vonden wij… Ben er nog een beetje stil van.. Zéér zeker de moeite waard”

“…prachtig neergezet. Ik vond het heel meeslepend. Met ingehouden adem beleeft het publiek met name de laatste twintig minuten. Het deel van het toneelstuk waarin alle kwartjes vallen, waarin alle losse eindjes bij elkaar komen.”

“een indringend stuk dat iedere bezoeker ongetwijfeld inspireert om een zoektocht naar de eigen jeugd te starten.”

“Wederom een voorstelling die je inpakt van @MATZER_Theater mooi spel, pakkende thematiek, prachtig ingepakte vormgeving.”

“Alsof het voorbij is” van Matzer is boeiende voorstelling, van begin tot eind. Herkenbaar, over tijd en herinnering”

“Ze hebben ’t weer geflikt. ‘Alsof het voorbij is’ van #Matzer. Een fijne belevenis en heel mooi om naar te kijken.”

Datum Tijd Plaats Theater