Matzer

Hart

Wat zou jij doen in een situatie waarin je kan kiezen tussen veiligheid en rijkdom, of angst en armoede? Waarom kiezen we in het schemergebied tussen goed en kwaad vaak voor onszelf? En waarom zijn die keuzes misschien niet ‘goed’, maar wel te begrijpen? Wie zonder zonden is…

Matzer

Hart

Wat zou jij doen in een situatie waarin je kan kiezen tussen veiligheid en rijkdom, of angst en armoede? Waarom kiezen we in het schemergebied tussen goed en kwaad vaak voor onszelf? En waarom zijn die keuzes misschien niet ‘goed’, maar wel te begrijpen? Wie zonder zonden is…

Matzer

Hart

Wat zou jij doen in een situatie waarin je kan kiezen tussen veiligheid en rijkdom, of angst en armoede? Waarom kiezen we in het schemergebied tussen goed en kwaad vaak voor onszelf? En waarom zijn die keuzes misschien niet ‘goed’, maar wel te begrijpen? Wie zonder zonden is…

In 1941 ontmoet Greetje, opgegroeid in het streng christelijke vissersdorp Katwijk, de Duitse officier Heinz. In een fractie van een seconde neemt ze een fatale beslissing die haar leven voor altijd verandert. Heinz introduceert haar in een exclusief gezelschap Duitsers en hun vriendinnen, dat in een villa in de duinen losbandige feesten viert.
Na de bevrijding vlucht ze naar Amsterdam en neemt een valse identiteit aan. Ze breekt harten, ontwricht huwelijken. Wraak is haar levensmotto. Wie haar afwijst, kan dat lelijk opbreken.
Twaalf jaar later, bijna dertig jaar oud, blikt ze terug. Nuchter en zonder wroeging overpeinst ze wat ze in de levens van anderen heeft aangericht.

In dit meeslepende verhaal wordt de donkere kant van de mens blootgelegd. Zonder oordeel. Zacht en zinnelijk.

Fokka Deelen was o.a. te zien in Marilyn Monroe: diamonds are a girl’s best friend en Hokwerda’s Kind. Wendell Jaspers speelde recentelijk o.a. 4.48 Psychosis bij Thibaud Delpeut en Kwartet bij Oostpool. Bij MATZER speelde ze eerder rollen in: Hokwerda’s kind (nominatie Colombina), Knielen op een bed violen en Marilyn Monroe: diamonds are a girl’s best friend (nominatie Theo d’Or).

 

Madeleine Matzer maakte in 2003 al een bewerking van de roman ‘Hart van prikkeldraad’, die destijds een succesvolle maar kleine tour kende. De vurige wens om Hart nogmaals te maken voor een groter publiek met dezelfde mensen als toen – die inmiddels gerijpt zijn tot ervaren en gekende makers en acteurs – kwam in seizoen 2014-2015 uit.

Tekst: Lisette Lewin
Bewerking en regie: Madeleine Matzer
Spel: Fokka Deelen en Wendell Jaspers
Decorontwerp: Maarten Baas

Lichtontwerp: Tom Verheijen
Kostuumontwerp: Ilse Vermeulen
Regie-assistent: Jeanine Niemendal
Techniek: Casper Vriens

Cultureel Persbureau(★★★★1/2)
“Het toneelstuk ‘Hart’ is er eentje voor uw bucketlist (…) een toneelstuk dat je eigenlijk best wel gezien moet hebben”

Brabants Dagblad
“Een uitdagende, brutale en vooral overtuigende herneming van het stuk dat Madeleine Matzer in 2003 met dezelfde actrices maakte voor Productiehuis Brabant”

Telegraaf
“Deelen en Jaspers maken er een intense vertelling van en laten op overtuigende wijze zien hoe het kan gebeuren dat iemand zich emotioneel pantsert (…) Knap is het bovendien dat het hen lukt om, hoe verwerpelijk de keuzes van Greetje soms ook zijn, het publiek toch een verbintenis met haar aan te laten gaan”

Scènes (★★★★)
“Voor mij is Wendell Jaspers een reden om naar het theater te gaan. Het naturel in haar spel en de wetenschap dat ze altijd nog iets meer te vertellen heeft dan wat ze op dat moment laat zien, is een genot om naar te kijken. Maar ook Fokka Deelen is sterk op dreef en het zichtbare spelplezier en de wijze waarop de twee elkaar aanvullen in hun spel is erg aanstekelijk (…) een knap gemaakte voorstelling.”

Theaterkrant (★★★)
“De warme invulling door de twee actrices doet veel (…) binnen de fictie van het verhaal vindt de avond een mooie afronding.”

Theaterparadijs
“…prachtige voorstelling (…) indrukwekkend met de lading die het verdient. In een doordacht en functioneel decor van Maarten Baas”

Tirade
“Een roman is natuurlijk per definitie ‘onspeelbaar’ – tenzij je die bewerkt, zoals Matzer heeft gedaan met Lisette Lewins Een hart van prikkeldraad (…)  Het bijna grafische decor van Hart is zacht als doek, schuimrubber of katoen. En hard als staal.”

Madeleine Matzer maakte in 2003 al een bewerking van de roman Hart van prikkeldraad. De Nederlandse pers schreef destijds:

Brabants Dagblad
“Hart is het koesteren waard. Wat een mooie vertelling, wat integer en naturel gebracht door Fokka Deelen en Wendell Jaspers. Onder de handen van de twee actrices wordt de vertelling, in essentie zwaar en tragisch, een fascinerende speelbal.”

NRC Handelsblad
“Met een natuurlijkheid die ons verleidt. En misleidt en bedriegt. Raffinesse puur.”

Hieronder vind je enkele publieksreacties op Hart:

Als het herinneringen stormt in je hoofd en de gemiste kans je achtervolgt. Wederom een invoelbaar prachtpareltje van @MATZER_Theater #HART”

“Groots in zijn kleinheid.. Ook de stiltes spreken…bedankt voor de overtuigende voorstelling van vanavond. Een verdiende staande ovatie.”

“Ademloos, geboeid gekeken en geluisterd. Prachtige voorstelling!”

“Bij #hart van @MATZER_Theater. Over jeugdige overmoed, keuzes en gevolgen die je niet kunt overzien. Mooi!”

Datum Tijd Plaats Theater
donderdag 10 september 2015 20:00 uur Den Bosch Verkadefabriek