Matzer

Knielen op een bed violen

De toneelbewerking van de gelijknamige roman van Jan Siebelink.

Matzer

Knielen op een bed violen

De toneelbewerking van de gelijknamige roman van Jan Siebelink.

Matzer

Knielen op een bed violen

De toneelbewerking van de gelijknamige roman van Jan Siebelink.

Knielen op een bed violen (2008)

Tuinder Hans Sievez bekeert zich tot het orthodoxe christendom. Hij ziet de liefde in het aardse leven als een bedreiging voor zijn geloofsovertuiging en de impact die dat heeft op zijn gezin is enorm.

Zoals in eerdere voorstellingen van Madeleine Matzer gaat het ook deze keer over mensen die zich verloren voelen en veiligheid zoeken. Mensen die keuzes maken die niet voor iedereen direct invoelbaar zijn en alleen met compassie begrepen kunnen worden. Maar bovenal is ‘Knielen op een bed violen’ een ultiem liefdesverhaal van een zoon die zijn vader probeert te begrijpen.

Knielen op een bed violen is de toneelbewerking van de gelijknamige roman van Jan Siebelink. Deze coproductie van MATZER en Bos Theaterproducties ging in maart 2008 in première.

Knielen op een bed violen werd in 2008 genomineerd voor de Toneel Publieksprijs.

 

Tekst: Jan Siebelink
Bewerking en regie: Madeleine Matzer
Spel: Titus Boonstra, Cees Geel, Wendell Jaspers, Marijn Klaver, Patrick Stoof
Muziek: Gerton Zeilstra
Dramaturgie: Cecile Brommer en Anneke Janssen

Decor: Sanne Danz en Udo Thijssen
Lichtontwerp: Marc Heinz
Kostuums: Ilse Vermeulen
Fotografie: Joep Lennarts

’Prachtige, onsentimentele toneelversie Siebelink’s roman. Regisseur en bewerker Madeleine Matzer is er met glans geslaagd in een respectvolle bewerking te maken. En tegelijk elk zieligheidsgehalte, elke schijnheiligheid, elk sentiment, die onwillekeurig aan de roman kleven, weg te poetsen. De kracht van deze toneelbewerking van Jan Siebelinks bestseller Knielen op een bed violen is de openheid waarin de gebeurtenissen zich voltrekken. De stilering wordt versterkt door abrupte sprongen in de tijd en harde overgangen tussen de scènes, briljant vormgegeven in de spelregie.’ – Trouw

’Je voelt de spanning in de zaal. Nog fijner: er valt ook wat te lachen.’ – Spits

‘Fel gevoerde strijd tussen aardsheid en ascese. Overgangen van de ene rol naar de andere bezitten een charme die het zware thema zeer verteerbaar maken. (…) Puntgave toneelbewerking. Sensitieve Wendell Jaspers contrasteert met krachtige Cees Geel.’ – NRC Handelsblad

 

’Tot mijn verbazing kon ik ook zelf de verleiding voelen van zo’n inktzwarte boodschap van lijden en verlossing. Dat is de verdienste van de gedreven spelers, die in grote eensgezindheid de ijzersterke regie van Madeleine Matzer volgen. (…) Het verhaal blijft steeds glashelder en geconcentreerd, zelfs met humor in de lichtere ogenblikken. Een integere, aangrijpende voorstelling.’ – GPD

‘Als iemand echter de gelaagdheid die door Matzer bedoeld is weet neer te zetten, is het Geel wel. Van opgroeiend jongetje, hunkerend naar erkenning, tot vader die zichzelf en zijn gezin uit het oog verliest. Wendell Jaspers weet in de personages die zij voor haar rekening neemt veel verschillende gezichten te tonen. Ze is de wind op de planken, die het stuk waar nodig leven inblaast en verfrist.’ – www.ikhouvantheater.nl

Datum Tijd Plaats Theater