Matzer

Marilyn Monroe: Diamonds are a girl's best friend

Herkenbaar, ontroerend en muzikaal theater over een adembenemende en beschadigde vrouw, voor en achter de schermen. En vooral is het een ode aan de Marilyn in ons allemaal.

Matzer

Marilyn Monroe: Diamonds are a girl's best friend

Herkenbaar, ontroerend en muzikaal theater over een adembenemende en beschadigde vrouw, voor en achter de schermen. En vooral is het een ode aan de Marilyn in ons allemaal.

Marilyn Monroe: Diamonds are a girl’s best friend (2010)

Marilyn Monroe was sexy en kwetsbaar. Ze was intelligent en naïef. Ze was nooit echt gelukkig en ze vond zichzelf altijd iets te dik…

Maar Marilyn was vooral een ster. Haar turbulente leven bevatte alle elementen van drama en soap. Showbizz en politiek botsten met elkaar, haar vrouwelijkheid riep aanbidding en weerstand op, haar tragische jeugd werd haar uiteindelijk fataal.

Theatermaker Madeleine Matzer liet zich inspireren door deze beschadigde en adembenemende vrouw en vroeg aan vier toneelschrijvers om Marilyn taal te geven.

Een muzikale en ontwapenende voorstelling over een diamant met vele facetten.

 

Voor haar rol in MARILYN MONROE werd Wendell Jaspers genomineerd voor de Theo d’Or, de prijs voor de beste vrouwelijke dragende rol van het theaterseizoen.

Uit het juryrapport: ‘als een magneet op het podium, ontwapenend, naïef en geraffineerd tegelijk.’

Eerder werd MARILYN MONROE voorgedragen voor de Theater Award, een onderscheiding voor een theaterproductie met een uitzonderlijke betekenis voor de ontwikkeling van het musicalvak.

Regie: Madeleine Matzer
Tekst: Frouke Fokkema, Peter De Graef, Frederieke Hijink, Gerardjan Rijnders
Spel: Wendell Jaspers, Fokka Deelen, Marlijn Weerdenburg, Helge Slikker, Jasper Boeke
Muziek: Helge Slikker
Dramaturgie: Anneke Jansen
Decor: Sanne Danz en Lonneke Cuppen

Lichtontwerp: Matthijs van Meeuwen
Kostuums: Ilse Vermeulen
Techniek: Frans Baudoin, Tjerk Ensermo en Emile van Gils
Virtual design: Job Jutten
Fotografie: Joep Lennarts

NRC Handelsblad
‘…Toont de breekbare vrouw achter de Amerikaanse seksgodin.. als je alle schillen weghaalt, de sterrenstralen, de jurk, het lijf, de vrouwelijkheid, de gedachtes, dan blijft er leegte over..’

Brabants Dagblad
‘Jaspers weet de peilloze eenzaamheid te treffen als vrouw, als actrice, als ster.. met Marilyn laat Matzer ons opnieuw kijken naar beelden die we als overbekend vastgezet hebben in onze gedachten..’

Gooi- en Eemlander
‘Een indringend portret dat wisselt in intentie: anekdotisch, luchtig, filosofisch, bijtend.. Lekkere, pakkende liedjes gespeeld door Helge Slikker en Jasper Boeke..’

Trouw
‘Ongemerkt versmelten fan en idool met elkaar.. daarnaast komen ook de twijfels en eenzaamheid onder het vernis van de glamour aan de orde..’

Het Parool
‘Biografisch toneel en muziektheater inéén.. Marlijn Weerdenburg is de zingende glamourgirl, Fokka Deelen de nadenkende Marilyn die Ulysses leest en Wendell Jaspers het breekbare meisje dat huilt om gemaaide bloemen, maar onzichtbaar verstopt blijft achter een stralende glimlach en weelderige krullen..’

Theaterjournaal.nl
‘Wonderwel hebben de schrijvers de clichébeelden buiten beschouwing weten te laten, hoewel het niet makkelijk moet zijn geweest is het Matzer gelukt om de vier stukken samen te kneden tot een logisch geheel..’

Theaterparadijs.nl
‘Erg mooie muziek waardoor de scènes nog meer body krijgen..’

Theatercentraal.nl
‘De vrouw waarnaar miljoenen mannen verlangen, stampvoet als een snikkend klein meisje dat bang is voor het donker.. een ongelooflijk boeiend raadsel op een spannende manier in beeld gebracht..’

Datum Tijd Plaats Theater